Tuesday, March 28, 2006

CF inkomstförsäkring

Jag fick e-post från CF, civilingenjörsförbundet idag. Det var dags att rösta i fullmäktigevalet. Jag blev imponerad av att de hade ordnat en möjlighet att rösta på nätet. Säkerheten var väl inte 1000%, men adekvat.

Kandidaterna och hade svarat på enkäter om vad de tyckte. En fråga var vad de tyckte om CF:s inkomstförsäkring som i korthet är följande:

- Ger tillsammans med a-kassan 80% av din faktiska lön i ersättning, upp till 80 000 kr i månadslön.
- Ersättningen betalas ut redan efter 5 dagars arbetslöshet.
- Ersättning betalas ut i 100 dagar.
- Du ska ha förvärvsarbetet minst 12 av de senaste 18 kalendermånaderna.
- Du måste uppfylla kraven som ställs för att få ersättning från AEA.
Från: www.inkomstforsakring.com/cf

Många svar var i linje med följande:
"Vi är för en ökad rörlighet på arbetsmarknaden, de som byter till privat sektor eller som jobbat mindre än tre år inom offentlig behöver inkomstförsäkringen vid arbetslöshet."

Jag måste säga att jag tycker att ökad rörlighet är ett irrelevant argument för inkomstförsäkringen eftersom man har 45 dagars karenstid om man säger upp sig på egen begäran utan ganska starka själ som att man blir sjuk av sitt arbete eller att partern får jobb utom pendlingsavstånd (jmfr. www.aea.se).

De positiva effekter jag kan komma på som den kan ha när det gäller arbete och rörlighet är endast indirekta:
- att man vågar ta ett "osäkert" men intressant jobb
- att man kan söka jobb längre utan att behöva bli desperat pga ekonomiska själ och därmed kan hitta ett bättre jobb.
- och, kanske viktigast, med denna försäkring så är CF:are mindre beroende av förlegade sist-in, först-ut lagar och vi kan lättare acceptera avsteg ifrån detta.

Jag kanske har missat något, men kan någon förklara för mig hur inkomstförsäkringen mer direkt ökar rörligheten på arbetsmarknanden!

No comments: